torsdag 1. oktober 2015

Dagens aktiviteter med Cay!

Nå har cay ordnet seg fint til. Fra dag 1 har hun villet stå opp 07.12, og for å unngå å bli en biteputeså har jeg stått opp med henne da. Jeg har nå kommet inn i rytmen, Cay derimot er kommet helt ut av det. Så nå er det jeg som vekker hu som regel, karma slår til igjen!
På morgenen har vi fått, etter justering av morgenrutiner, innført en snuse tur. Til nå har vi luktet ku (den går i skogen så vi ser den ikke) og sett/luktet sau. Og vi får da satt igang kroppene våre for resten av dagen.

Onsdager er det fast trening på Biri med schæferhund klubben. Cay fikk løpe litt med leke og lufte seg godt på fotballbanen før vi dro. Hun var litt ivrig på å skulle ha vørt bortpå hundene som var ute samtidig med henne. Men jeg fikk henne på nett. Belønnet mye kontakt når jeg rygga og hun kom etter, når jeg fikk fremover igjen kom hun på venstre side og gikk nydelig lineføring!
Jeg og Cay har og kommet til enighet om at vi har kommet til en milepæl. Hun har nå en god forståelse for ordet sitt når hun er foran meg. Hun setter seg da også riktig med frambena! Cay har også forstått at sitt + kontakt = godis og noen ganger filla! Så det lønner seg i såpass stor grad nå at hun tilbyr dette en del når vi står rolig.
Den omvendte lokkingen sitter stadig bedre hos henne også nå, men hun er så kjapp at hun får juksa noen ganger.
Og for noen så henger vi nok veldig langt etter i treningen vår, men i vår plan så ligger vi akkurat der vi skal. Jeg vil at hun skal vite hvordan hun skal utføre sitt før hun får kommandoen, samme med dekk som er vanskeligere med låste frambein ifra sitt osv. Så nei, vi er akkurat der vi skal være i treningen vår!

Vesla begynner å ta for mentalt også nå. Hun er tydelig inne i en periode nå..hun bjeffer på det hun ikke helt forstår. F.eks når håret mitt er tulla inn i et håndkle, det var vanskelig å forstå tydeligvis. Begynner også å være litt vel voldsom også noen ganger, men det er jo mest sannsynlig fordi hun har ikke helt forstått at hun begynner å bli stor. På mandag veide hun forøvrig 16,8 kg! Og hun er langt ifra tykk.

Cay 3 og 4 mnd gammel


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar